Uczniowie SP Konopiska na wycieczcie w Pszczynie i Oświęcimiu

21 10 2022 #Urząd

W dniu 13 listopada 2022r. najstarsi uczniowie naszej szkoły wyjechali na wycieczkę edukacyjną do Pszczyny i Oświęcimia.

Pierwszym celem naszego wyjazdu było Muzeum Zamkowe w Pszczynie. Zwiedziliśmy tam przepiękne wnętrze pałacu, z jego oryginalnym wyposażeniem z przełomu XIX i XX wieku. Wysłuchaliśmy również opowieści o księżnej Daisy, najsłynniejszej mieszkance zamku, a obecnie oficjalnej ikonie miasta Pszczyny. Wszyscy byliśmy zachwyceni atmosferą panująca w pałacu.

Z Pszczyny pojechaliśmy do Oświęcimia, gdzie w pierwszej kolejności zwiedziliśmy obóz koncentracyjny Auschwitz. Przeszliśmy przez bramę z napisem „Arbeit macht frei”, mając świadomość ironii tego napisu. W obozie zwiedziliśmy baraki ze zdjęciami więźniów, obrazami przedstawiającymi życie codzienne w obozie. Mogliśmy zobaczyć pozostałe po więźniach rzeczy osobiste: okulary, buty, łyżki, talerze i walizki. Z powagą i zadumą oddaliśmy cześć wymordowanym pod Ścianą Śmierci. Zwiedziliśmy również pomieszczenia dawnych komór gazowych i krematorium. Następnie przejechaliśmy autokarem do oddalonego o około 3km obozu zagłady Auschwitz - Birkenau, gdzie obejrzeliśmy rampę kolejową, na której dokonywano selekcji więźniów oraz baraki, w których przebywali podczas pobytu w obozie. Wszyscy byliśmy przejęci ogromem bólu, cierpienia i rozpaczy setek tysięcy ludzi, którzy zakończyli tam swoje życie.

Świadomi historii, o której należy pamiętać, bowiem zgodnie ze słowami George’a Santayan’y „Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie”, wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu.